Evert Koopman MUSEUM:
Metafysica, Spiritualiteit en Esotherie in kunst en cultuur
Evert Koopman liet na zijn overlijden ruim tweehonderdtachtig sculpturen, reliëfs, schilderijen en tekeningen na. In navolging van zijn wens om de collectie op een duurzame manier te exposeren richtten erfgename Wil Bach en ideomotorisch tekenaar Steven Aster, Evert Koopman Stichting op.
Doelstelling van deze stichting: Een eigen museum voor het levenswerk van Evert Koopman. Waarom? Omdat wij in deze kunstenaar allebei een sprekend voorbeeld zien van een mens die zijn levensmissie ontdekte en daar zijn hele leven volledig aan wijdde. Niets was belangrijker dan de leerschool die hem vanuit de bron der dingen aangegeven werd. Het is daarom dat Evert Koopman de kar trekt die zijn grootste wens in onze visie laat uitwerken tot een veelzijdig podium, waar kunst en cultuur bezoekers terug brengt naar de oer-sprong der dingen en kleur geven aan wie we zijn.
Evert Koopman Museum beoogt een bakermat te zijn voor spirituele kunst- en cultuur. Een verzamelplaats van ideeën waar oplossingen worden uitgedragen voor wat wij zien als een groot probleem voor de mensheid. Een uitdaging die velen van ons in een grip houdt van onwetendheid en gaat over de vraag wie we nu wezenlijk zijn.
Het gaat eigenlijk maar om de beantwoording van één essentiële vraag die iedereen ook aan zichzelf kan stellen: Wie ben ik? Het antwoord op die vraag ligt in onze overtuiging besloten in een filosofie die naadloos past bij het type kunst en kunstenaarschap, dat wordt ingegeven door onbewuste invloeden en ontstaat vanuit het oer-zijn, een levensvorm die aan de waarneming is onttrokken maar daarmee eigenlijk precies duidt wie we zijn.
Wie, bijvoorbeeld, is Evert Koopman? Het antwoord is niét de kunstenaar, dat is zijn beroep. Niet Evert Koopman, dat is zijn naam. Niet een mens, dat is zijn soort. Zo doorvragend komen we uiteindelijk tot de kern van de vraag, die zich vervolgens nauwelijks beantwoorden laat. We weten gewoon niet wie we zijn. Vervolgens geloven we in onze zoektocht naar identiteit en vinden we zijnsvormen die niet of nauwelijks te maken hebben met wie we werkelijk zijn. Maar zijn we niet van nature ontvankelijk voor iedere manipulatie van buitenaf? En is dat niet juist de probleemstelling die voor ons ligt en de wereld in een grip van controle houdt? Als stichting en museum waken wij ervoor om daar niet aan mee te werken maar juist precies het omgekeerde te doen.
Wat ging er om in het hoofd van deze kunstenaar om, die in de halve eeuw dat hij onafgebroken zijn werken maakte en niet of nauwelijks geïnteresseerd was om te exposeren of zin werken te verkopen? Wat dreef hem – en met hem zoveel andere kunstenaars – om dit levenswerk te voltooien? Vragen als ‘wie bent u?’ stellen wij daarom aan iedere potentiële associate die geïnteresseerd is om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het Evert Koopman Museum.
Evert Koopman was, in mijn eigen persoonlijke beleving, net als vermoedelijk vele andere kunstenaars, iemand die levenslang een innerlijke strijd heeft geleverd om tot een essentiëel begrip te komen van het begin en de oorzaak van wat hem dreef. Dáár luisterde haar naar, daar werkete hij mee. Het uitputtende denkwerk, de voorbereiding, de ontwerpen, de techniek en tenslotte de fysieke kracht die nodig was om te maken wat Evert maakte, eiste het uiterste van deze man. Een bezoekende architect verwoordde het aldus: “Deze kunstenaar had weinig interesse om met zijn werk naar buiten te treden. Waarschijnlijk was hij volkomen toegewijd aan de ;masters of architecture;, die hem van boven aanstuurden om te vervolmaken wat hij ons nu heeft nagelaten. Everts kunst is buitenaards. Deze man verdient zijn eigen museum, in een eigen behuizing.” Een ander bezoeker die meer vanuit een bouwtechnische interesse de sculpturen bewonderde zei “De wijze waarop deze kunstenaar zijn grote beelden vervaardigde is extraordinair. De kracht en energie, de techniek om verschillende houtsoorten met elkaar te combineren, maar vooral de wijze waarop zijn beelden tot stand kwamen is treffend. Die valt namelijk niet of nauwelijks te berekenen. Hoe heeft hij dit voor elkaar gekregen? Er zijn maar weinigen die dat kunnen.”
Het is ook het gevoel voor de huid van het hout die toeschouwers de indruk geeft dat het een heilige missie moet zijn geweest om deze beelden te maken. Eens werd Evert de woorden ontlokt: “Mijn doel is om mijn vermoedens zichtbaar maken.” Deze gedachte zegt veel over wie Evert Koopman was en nog steeds is door het prachtige werk wat hij achterliet. Mede daarom is het Evert Koopman, die de ‘kar van onze stichting trekt’.
En nu resteert het verhaal wie ú bent, en ik. Wie zijn wij? Het Evert Koopman Museum verleidt bezoekers tot betreding van het portaal van de Metafysica. Esotherie en spiritualiteit, uitgewerkt in kunst, verlichten de expositieruimtes en geven kleur aan de accomodaties voor activiteiten en ontspanning. Daar vertoevend, lopen we kans te ontdekken dat we louter zijn wat zich aan onze waarneming onttrekt.
Onze doelstelling om het Evert Koopman Museum te realiseren is gestoeld op de overtuiging dat het ontdekken van onze spirituele- en cosmische identiteit aansluit bij wat wij, als mens, voor het grootste deel onbewust meedragen in ons DNA. Immers, het antwoord leeft reeds verscholen in iedere cel van ons lichaam. Maar we zíjn ons lichaam niet. Zijn, in de geest der dingen, het goddelijke aspect van zijn, geeft aan dat we niet hoeven te zoeken naar wie we zijn… Wij zijn! En wie of wat we zijn, vindt ons vanzelf in datgene wat ons toevalt in de gedaante van synchroniciteiten, dromen, openbaringen en spirituele/cosmische ervaringen. Deze dingen zijn essentiële boodschappers bij het bewustwordingsproces van wie we werkelijk zijn. Een bezoek aan het Evert Koopman Museum pleit ervoor mensen te bewegen naast het drukke leven van alle dag meer ruimte te scheppen om aandacht te geven aan de behoefte om te begrijpen wie we zijn en wat onze hogere missie is.
Zie hier de kern van wat het Evert Koopman Museum voor de samenleving beoogt te betekenen. Een metafysisch instituut, gedragen door de spiritueel-cosmische werken van geëngageerde kunstenaars enerzijds, aangevuld door getuigenissen van particuliere ervaringsdeskundigen. Onze hoop is gevestigd op de gedachte dat Evert Koopman de laatste kunstenaar was die de erkenning en bewondering van zijn werk ontbeerde en om de eerste te zijn in de stap naar een levensbeschouwing die ruimte laat om het leven te leven aan de hand van die boeiende vraag: Wie ben ik?
In de geest van Evert Koopman delen wij, stichtingbestuur, medewerkers en associates, met elkaar het verbindende verhaal van individuele ervaringen op het gebied van spirituele en cosmische identiteit, uitgedrukt in een presentatie van hoogwaardige kunst en cultuurprojecten. Evert Koopman Museum vervult hierdoor een maatschappelijk breed gedragen doel om een leerschool te zijn die gaat over wie we zijn, waar we vandaan komen en waar naar toegaan: het spirituele pad. Metafisica, spiritualiteit en esotherie zijn speerpunten van waar naar onze mening veel belangstelling voor bestaat en behoefte aan is. We staan aan het begin van iets groots.
Tot slot: Evert Koopman Museum huisvest een aparte, filosofische discipline, die vooralsnog is achtergesteld bij wetenschappen als fysica, astrofysica en biologie. Onze instelling is om daarin verandering te brengen. Het museumgebouw zal daarom gerealiseerd worden in de vorm van één of meerdere architectonische ontwerpen en beelbouwwerken van Evert Koopman. Onmiskenbaar te herkennen als een Tempel, zo mogelijk gespiegeld aan archeologische vondsten uit het oude Sumerië en beschrijvingen daarvan die in de ruim achtduizend jaar die achter ons liggen reeds in spijkerschrift op kleitabletten werden ontdekt. Het Evert Koopman Museum is er voor bezoekers die geïnteresserd zijn in de diepergelegen identiteit van zichzelf en iets te leren door zich te spiegen in het boeiende werk van kunstenaars die gedreven worden door krachten en ingevingen uit de oerbron van het bestaan.